Coldstore heftruck

 
 
 

Intern transport in koel- en vrieshuizen

Intern transport in koel- en vrieshuizen
Eén van de grootste uitdagingen op het gebied van intern transport is de inzet van machines in koel-en vrieshuizen. Temperaturen onder nul kunnen de werking van de truck sterk beïnvloeden. Ook ligt het gevaar van condensatie op de loer. Zodra de heftruck de koude omgeving verlaat, vormt zich overal vocht.
Komt de heftruck weer terug in de koude zone dan bevriest dit weer. Hierdoor kunnen onderdelen beschadigen. Zet daarom de heftruck pas weer in wanneer deze volledig droog is.
 
Coldsore uitvoering
Maar om echt efficiënt te kunnen werken in zulke situaties is een koel- en vrieshuis uitvoering van een heftruck onmisbaar. De opslag van bederfelijke goederen zoals vis, vlees, fruit en zuivelproducten vraagt om een gedegen aanpak.
 
Er zijn diverse aanpassingen mogelijk om de truck coldstore klaar te maken.
Hydraulische olie die gebruikt wordt bij reguliere heftrucks wordt dik en stroperig bij koude temperaturen. Hierdoor werkt de mast langzamer en schokkerig. Daarom is het noodzakelijk om dunnere olie te gebruiken die ook bij lage temperaturen goed blijft lopen.
Ook moeten schakelaars en elektrische elementen worden aangepast om kou en vocht tegen te houden. Daarnaast worden assen in RVS uitgevoerd om te voorkomen dat ze gaan roesten door de vochtige omgeving. Er worden ook speciale filters om de controleboxen aangebracht om elektrische kaarten te beschermen.
Op deze manier kunnen heftrucks in koude omgevingen een hoge productiviteit behouden. En worden onnodige storingen en reparatiekosten voorkomen.
 
Het is goed om te kijken of er een heftruck met open of dichte cabine wordt ingezet. Wanneer de bestuurder veel op en af moet stappen kan een open cabine makkelijker werken. Nadeel hiervan is dat er dikke en warme kleding gedragen moet worden wat de bewegingsvrijheid bemoeilijkt. Een heftruck met dichte cabine wordt vaak toegepast als het echt te koud is en om extra comfort te bieden aan de chauffeur.   
 
Loodzuur accu  of Lithium-Ion accu?
Beide opties kunnen prima in koel- en vrieshuizen functioneren. Een loodzuuraccu verliest echter wel aanzienlijk meer energie in de koude omgeving.
Lithium-ion accu’s daarentegen verliezen nauwelijks tot geen extra vermogen tijdens gebruik in een koel- of vrieshuis. Naast het feit dat ze al energiezuiniger zijn dan loodzuuraccu’s resulteert dit in een langere werkcyclus.
 
Een coldstore heftruck met Lithium-ion accu wordt voorzien van een thermisch beheersysteem dat de temperatuur in de cellen controleert. Wordt de accu te koud? Dan krijgt de bestuurder een waarschuwing dat hij naar een warmere omgeving moet rijden. Als de truck permanent in een koel- of vrieshuis blijft en daar ook opgeladen wordt, is de coldstore versie van deze accu ook verkrijgbaar met een verwarming. Dit is een optimale energie efficiënte oplossing. De batterijverwarming activeert alleen wanneer de accu onder een bepaalde temperatuur komt. Dankzij het thermomanagement en de batterijverwarming kan de truck zelfs bij temperaturen van - 30°C constant in het vrieshuis blijven.
 
Om erachter te komen welke truck en specificatie bij uw situatie past komen wij vrijblijvend langs voor een analyse ter plaatse.
 
Vragen of direct een afspraak inplannen? Neem gemakkelijk contact met ons op door onderstaand contactformulier in te vullen of bel 085-0645366.
Vragen of afspraak inplannen >

Wij leveren onder andere aan

Liftlease

Stuur ons een bericht

Liftlease